sunnuntaina, lokakuuta 01, 2006

Entä jos...?

"Entä jos minulla onkin syöpä tai osteoporoosi tai nivelreuma?"
Tuolla kommentilla mies sai minut sanattomaksi. Mitä siihen voi sanoa, jos toinen pelkää sairastavansa jotain pysyvää? Mitä yleensäkään voi sanoa ihmiselle, jolla saattaa mennä koko elämä täysin uusiksi, jos jotain todetaan?

Entä jos...?

Kävimme keskustelua siitä, mitä tapahtuisi, jos jokin vakava sairaus miehellä todettaisiin. Mies haluaa omistautua siitä eteenpäin lapsilleen ja lopettaa suhteen. Mies käytti sanoja:
"En minä voi sitoa itseeni nuorta ja tervettä ihmistä, jolla on vielä elämää edessä, kuten sinulla."


Entä jos...?

Eikö minulla ole tilanteessa sanavaltaa? Eikö minulle anneta mahdollisuutta päättää itse, haluanko sitoutua ihmiseen, jolla on vakavakin sairaus? Voidaanko minut vain heittää yli laidan, jos se ei sovi toisen suunnitelmiin? Tähän asti elämä on osoittanut, että minut voidaan heittää laidan yli heti, kun löytyy itseä enemmän miellyttäviä suunnitelmia. Kokemus on näyttänyt, ettei minulla ole sanavaltaa missään tilanteessa, eikä mahdollisuutta päättää itse.

Entä jos...?

Entä jos minä haluaisin kuitenkin sitoutua? Entä jos minä haluaisin päättää? Entä jos mitään ei löydetäkään? Entä jos tämä on vain turhaa jossittelua asialla, joka on pois minun ulottuviltani?

2 kommenttia:

  1. Äääh.. "Entä jos..."

    En ymmärrä, miksi työntäisi pois jonkun, kysymättä. Miksi ihmeessä pitää sanoa mitään, ennenkuin on mitään varmaa mistään? Ja miksi pitää päättää toisen puolesta..?

    "En minä voi sitoa itseeni nuorta ja tervettä ihmistä, jolla on vielä elämää edessä, kuten sinulla."

    Itsehän ihminen päättää, mitä elämällään - sillä jota on vielä edessä - tekee. Ethän anna periksi, tuntuu että se ihminen on kerrankin kunnollinen.. Ei tuo voi olla mikään syy.

    Surullista. Halit.

    VastaaPoista
  2. Niin, revipä noista sitten huumoria. Tuo oli tämän viikonlopun trendi. Saa nähdä, mitä tapahtuu, kun tänään mies dallaa lekuriin.

    Tämä sanominen, ennenkuin on mitään varmaa johtui siitä, että hän totesi aiemmin : "Heti kun minä tiedän jotain, tiedät sinäkin."

    Saattaa olla kunnollinen mies, mutta pelkää ehkä sitoutumista vielä enemmän kuin sairastamista.

    VastaaPoista