keskiviikkona, lokakuuta 04, 2006

Epävarmuus...

Elämässä mikään ei ole varmaa. Epävarmuus on monesti se ainoa varmuus, joka ihmisellä voi asioiden tilasta olla. Se pätee ihmissuhteissa, työssä ja rahoissa. Sama epävarmuus miltei jokaisella on siitä, mitä kuoleman jälkeen tapahtuu vai tapahtuuko mitään. Jotkut uskovat pelastukseen ja ikuiseen elämään, toiset uskovat uudelleen syntymiseen ja kolmannet sanovat ihmisen vain puskevan koiranputkea siitä eteenpäin, kun kuolo korjaa.

Epävarmuus on myös inhimillinen olotila. Ihminen on epävarma omasta persoonastaan, ulkonäöstään ja oikeista toimintatavoista. Miltei jokainen on varmasti jossain vaiheessa toivonut olevansa erinäköinen tai -kokoinen tai peräti kokonaan eri ihminen. Hyväksyntää tavoitellessaan sitä voi mennä niin helposti liiallisuuksiin toiveissaan.

Tulevaisuus on aina epävarma. Tänään ei voi tietää, mitä huomenna tapahtuu. Toki me teemme suunnitelmia, ainakin minulla on ensi vuoden kesäkin jo suunniteltu työasioiden osalta. Meidän suunnitelmamme vain eivät aina toteudu. Jos minun suunnitelmani olisivat toteutuneet, minulla olisi tässä vaiheessa pari lasta, rakastava aviomies ja oma koti. Tällä hetkellä minulla on työ, kaksi kissaa, epävarmuus ihmissuhteesta ja pitkä matka lähimpään paikkaan, jota voisin kutsua kodikseni. Tällä paikkakunnalla minun asuntoni on vain minun asuntoni. Siellä ei ole koti.

Epävarmaa on sekin, miten kaikki tehdyt suunnitelmat toteutuvat. Suunnitelmat on tehty siihen luottaen, että ihmiset toimivat niin kuin minä haluan. Ne on tehty optimismilla ja realismilla, toivoen, että paras mahdollinen tulos saadaan aikaan. Myös ihmissuhteissa minä toivon, luotan ja odotan, että ihmiset toimivat siten, että tulos tyydyttää minuakin. Silti olen epävarma siitä, mitä tapahtuu. Hyvätkin suunnitelmat voivat kaatua. Ne voivat kaatua pieniin asioihin, joita ei ole edes millään tavalla osannut ottaa mukaan suunnitelmaan.

Epävarmuus iskee useimmiten silloin, kun odottaa tietoa. Niin kuin minä tälläkin hetkellä. Kello tikittää, ulkoa kuuluu koiran haukkua ja minä odotan tietynlaista soittoääntä kertomaan, että kaipaamani tieto on saatavilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti