tiistaina, toukokuuta 30, 2006

Unet

Unet ovat merkillisiä. Vaikka tietääkin, etteivät ne ole todellisuutta, niissä sekoittuu mielenkiintoisella ja toisinaan mieltä kääntävällä tavalla erilaiset asiat. Hyvänä esimerkkinä tästä mieltä kääntävästä unityypistä oli eräs minun unistani pari yötä sitten.

Unessa esiintyi eräänä päätähdistä minun ex-aviomieheni, joka yritti unessa käydä kimppuuni. Soitto hätäkeskukseen tuotti unessa päivystäjältä vastauksen: "No, mitä nyt taas?" Jotenkin kuulosti karulta tavalta vastata hätäkeskuksesta, jos toinen sinne hädissään yrittää soittaa. Toisaalta, soitettuani tosielämässä pariinkin otteeseen hätäkeskukseen, tiedän, että vastaus ei todellakaan ole tuollainen.

Olen kuitenkin huomannut, että unet tuovat esiin sellaisia asioita, joita on miettinyt, muttei välttämättä yhdistele aivan samalla tavalla. Aina välillä tuppaa mietityttämään se, ovatko unet oikeasti vain sattuman varaisia vai hakeeko oma pään sisältö niillä jotain tiettyä tarkoitusta.

Minä olen taipuvainen väittämään, että unet ovat tietynlainen koonti asioista, jotka ovat olleet mielen päällä. Ne eivät ole mikään tunteiden pyrkimys mihinkään, vaan enemmänkin aivojen irroittelua. Ihan kuin aivoissa jokin tuumisi, että mitähän hässäkkää saisi aikaan, jos nämä elementit yhdistäisi näin... Ja sitten viaton nukkuja saa riesakseen omituisia hätäkeskuksen päivystäjiä ja ex-aviomiehiä sun muita. Enää puuttuu se, että joku julkkis vierailisi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti